Oorkappen voor kids

Stel je voor: je bent acht jaar en je zit in de klas. Je moet uitrekenen hoeveel vijf keer negen is (maar als er φ(x) = 3·α – ∜44 ÷ 982 · β had gestaan, had je niet verdwaasder gekeken). Aan een groepje snelle leerlingen is de juf alvast de volgende som uit aan het leggen. Twee meisjes die achter je zitten zijn uitgebreid aan het bespreken welke kleren ze dit weekend aan gaan trekken en buiten fluit een vogel hard genoeg om je te doen vermoeden dat er een ei dwars zit.

In het lokaal boven dat van jou is de kleuterklas met blokken aan het spelen; je hoort hoe de torens keer op keer instorten, met veel gelach en gegil als gevolg. De monteur die op de gang aan het werk is tikt ritmisch met zijn hamer tegen de verwarmingsbuis, juf Annejet van groep zeven heeft alwéér een huilbui en jij weet nog steeds niet hoeveel vijf keer negen is. Je kunt namelijk met geen mogelijkheid je aandacht bij je werk houden.

Drukte op school

Steeds meer kinderen hebben hier last van. Dat komt vooral door de toegenomen drukte in en om scholen: werk wordt meer individueel afgestemd op het kind in plaats van klassikaal geserveerd te worden. Dit zorgt voor een enorme hoeveelheid aan visuele, maar met name ook auditieve prikkels die kinderen die er gevoelig voor zijn enorm van hun werk kunnen houden. Schoolresultaten gaan achteruit en thuis zijn kinderen óf onhandelbaar, óf uitgeput. Al met al een bijzonder onprettige situatie voor zowel ouders als leerkrachten, maar bovenal natuurlijk voor het kind zelf.

Oorkappen voor kinderen

Maar er is goed nieuws. Met het toenemen van het probleem ontdekken ook steeds meer kinderen de bijzonder eenvoudige oplossing: oorkappen. De hoofdtelefoons, die te krijgen zijn in allerlei vormen en kleuren, helpen kinderen om zich af te sluiten van hun omgeving en zich te concentreren op hun werk. Ze zwakken storend omgevingslawaai af tot een zwak geroezemoes op de achtergrond, maar sluiten belangrijke geluiden, zoals bijvoorbeeld de stem van de juf, niet volledig uit. Het kind blijft dus aanspreekbaar, maar kan zich tegelijkertijd zonder moeite concentreren op het werk dat ‘ie voor zich heeft.

Jeugdjournaal

Het Jeugdjournaal merkte deze ontwikkeling ook op. Ze maakten er zelfs een item over! En dat is maar goed ook. Want hoewel deze oorkappen je nog net niet influisteren hoeveel vijf keer negen is, maken ze het wel een stuk makkelijker om zelf dat antwoord te bedenken. Zo komt een kind aan het einde van de dag met een beter rapport én een rustiger hoofd thuis.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *