Print deze pagina   Algemene Voorwaarden in PDF

Garantie

De wettelijke garantie betekent dat je altijd recht hebt op een goed product. Als een product niet deugt, heb je recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van je geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland (lees hier meer). Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Is het probleem met het product je eigen schuld? Dan heb je geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van je geld. Heb je het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heb je geen recht op gratis reparatie.

Wat is een goed product?

Je moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van:

  • informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet je ermee kunnen zwemmen);
  • het merk;
  • de prijs;
  • of het product nieuw of tweedehands.

Koop je iets in de uitverkoop, dan heb je ook recht op een goed product. 

Wanneer is een product niet goed?

  • Een product is ondeugdelijk als:het niet compleet is; 
  • het beschadigd is;
  • het kapot is of het niet goed doet;
  • je er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.

Bewijslast bij ondeugdelijk product

Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit jouw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat je het product niet goed hebt gebruikt. Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet jij bewijzen dat dit niet jouw schuld is en dat het aan het product ligt.

Fabrieksgarantie en verkopersgarantie

Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die je al hebt. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoef je niet aan te tonen dat het niet jouw schuld is. In het garantiebewijs staat waar je recht op hebt en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

Problemen met een product?

Is je product kapot? Neem dan contact met ons op en dan gaan wij het zo snel mogelijk met je oplossen.

Stuur uw producten handig en snel op